Inscholing is Samenscholing

Mijn boek “Faciliteren als Tweede Beroep” zal nooit een bestseller worden, daarover waren we het bij managementboek.nl eens. Niet omdat het niet goed geschreven is – ook daarover waren we het eens – of niet goed doordacht. Het komt ook niet omdat het te theoretisch of te wetenschappelijk is. Of omdat het te duur is. Dit boek vertegenwoordigt een ander paradigma, een andere leer of andere school dan gebruikelijk. Daarmee bedoel ik niet dat de bestaande school fout of verkeerd is. Dit boek verenigt onverenigbare zaken. Het bespreekt het één en het ander naast elkaar. Dit boek benadert faciliteren – en eigenlijk alle veranderprocessen – vanuit het gegeven dat we vier elkaar uitsluitende en op elkaar aansluitende benaderingen gebruiken. De meeste boeken geven een voorgrond. Sommige boeken geven een achterrond. Met dit boek geef ik beide. Dit boek is een “zogenaamde” pragmatische paradox: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatische_paradox .

Een pragmatische paradox is een uitspraak die in de praktijk onuitvoerbaar is. Wat er in staat is vergelijkbaar maar de zin “lees maar wat er staat, er staat niet wat er staat” van de dichter Nijhof. Niemand kan iets lezen en niet lezen wat er staat EN beseffen dat wat er staat niet is wat er staat. Faciliteren, als tweede beroep, is helemaal geen tweede beroep; het is een eerste beroep, een kunde waarop iedereen een beroep doet, zonder dat je het weet. Om dat te verduidelijken organiseren we – de uitgever en ik – met enige regelmaat “Inscholingen”. Dat zijn bijeenkomsten waar we met elkaar bespreken wat er staat. Op dinsdag 3 april is de eerstvolgende. Er zijn nog plaatsen vrij.

Over Jan Lelie

Loves to facilitate groups in complex situations
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.