Inzicht in werkelijkheidsopvattingen

Inzicht in werkelijkheidsopvattingen begint met het erkennen van de eigen opvatting. Ik gebruik het woord “gewaarworden” ook in de letterlijke betekenis van het woord, “het wordt waar genomen (door mij)” en het wordt voor waar genomen. We kunnen niet anders dan onze gewaarwordingen vertrouwen. We weten niet hoe ze tot standkomen – dat noemen we vaak onbewust – en we kunnen ook niet weten of het “echt” waar is. Daarom ben ik ook zo’n fan van de vragen van Byron Katie: “weet je 100% zeker dat het waar is?”. Wie zouden we zijn zonder onze waarnemingen. Trainingen op het gebied van non-dualiteit, maken je bewust van je eigen waarnemingen. In termen van de kaart van de werkelijkheidsopvattingen (p. 67): je kleurt je eigen werkelijkheid. De nieuwe manier van werken met groepen is inclusief, inclusief degene die waarneemt. Niemand is instaat om objectief waar te nemen. Alles is een mening. Cijfers, leerde ik van Handy, zijn gekwantificeerde meningen.

Wanneer je kunt omgaan met het inzicht dat je alleen toegang hebt tot je eigen waarnemingen, en zelfs die met een gezonde dosis scepsis dient te benaderen, dan kan je ook omgaan met de werkelijkheidsopvattingen van anderen. Sterker nog, dan besef je dat je die nodig hebt om je eigen beleving te toetsen. Een probleem bij het faciliteren van sessies, is deelnemers ook tot dat inzicht te brengen. Het gaat er niet om de ander te overtuigen van de eigen waarheid (unitair), eigen oorzaak (zintuiglijk), eigen gevoelens (sociaal) of eigen meningen (mythisch). Het gaat erom dat de verschillende overtuigingen verschillende perspectieven bieden “op het zelfde” – zo we al van “hetzelfde” kunnen spreken. Daarbij hoef je je eigen inzicht niet ondergeschikt te maken aan die van de ander. Noch dat die van jouw beter is. Het gaat erom te communiceren als volwassen – volwassen (p. 284).

Wanneer je inzicht hebt verkregen – dat kan door de vragenlijst, de psychologische types, je leerstijl, je teamrol, …. – in je eigen werkelijkheidsopvattingen, dan kan je ze zowel gebruiken als loslaten en een ander perspectief hanteren. Wanneer je dat doet, kunnen deelnemers je voorbeeld volgen en zo leren om effectiever met elkaar om te gaan.

Over Jan Lelie

Loves to facilitate groups in complex situations
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.