Drie wetten en een principe

Ik werk al jarenlang op basis van deze drie wetten en één principe. In mijn boek worden ze toegelicht.

Wet van Murphy: alles wat mis kan gaan, zal een keer mis gaan. Deze wet is onderhevig aan zijn eigen wetmatigheid. Murphy was een engineer die tijdens een test van een schietstoel over een schokbreker, die verkeerd om gemonteerd was, zei: “wanneer je het verkeerd kan monteren, zal je dat ook doen”. De tests waren een groot succes. Toen gevraagd werd waarom, antwoordde de projectleider, “omdat we rekening hielden met de Wet van Murphy. We hielden rekening met wat er mis kon gaan”. Wat hij er niet bijvertelde, is dat hij als projectleider ZELF in de schietstoel had gezeten en dus een wezenlijk belang had bij een correcte montage.

Wet van Parkinson: werk vult de beschikbare tijd. Ook bekend als De Eerste Hoofdwet van Planning: alles verschuift net zolang tot er geen tijd meer is om het te verschuiven. Het feit dat u nu dit zit te lezen, bewijst het: u leest dit alleen omdat u er de tijd voor hebt. Ga wat nuttigs doen!

Wet van Hofstadter: alles is erger dan je denkt, zelfs wanneer je rekening houdt met de wet van Hofstadter. Ook een zelfverwijzende wet, die zich onder meer uit in Risk Bias: we hebben de neiging om het laatste beetje risico tegen een ongehoord hoge prijs af te dekken. Wanneer we ons zorgen maken, kunnen we altijd nog ergere zorgen bedenken. Worden soms geformuleerd als “voorwaarden”. Peter Block schrijft terecht: “the answer to how? is yes!”

Principe: Peter’s Principe “in een organisatie heeft iedereen de neiging te stijgen tot het niveau van zijn of haar incompetentie” Dit wil zeggen dat niet iedereen incompetent is in een organisatie. Degenen die dat “weten”, gedragen zich af en toe incompetent, om promotie te voorkomen. En iedereen heeft ook een verleden met competenties. Ik streef ernaar van iedereen zijn of haar competentie te vernemen. De variant is het principe van Dilbert: “incompetente mensen komen op een plek waar incompetentie het minst schadelijk is: het management”.

Jan

Over Jan Lelie

Loves to facilitate groups in complex situations
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.