Inhoudsopgave >

Inhoud van het boek “Faciliteren als Tweede Beroep”

Inleiding

Voorstuk: Gehanteerde Begrippen
In het voorstuk ga ik in op mijn gebruik van een aantal begrippen. In een aantal geval hanteer ik een andere interpretatie van woorden. Ook licht ik de paradoxale kant van de benadering toe.

Hoe te begrijpen?
Systemen
Betekenis
Communiceren
Taalgebruik
Archetypen
Wie denkt wat?
Paradox
Lichaam en geest
Samenvatting

Deel 1: Werken met Werkelijkheden

Hoofdstuk 1: Veranderen van Werkelijkheid

Wat is Veranderen? Veranderen Anderen Illustratie van veranderen Universe of Discourse Leren omgaan met problemen Wat werkt in Werkelijkheid? Kaart van werkelijkheden Kaart van Will McWhinney Vier werkelijkheidsopvattingen Hersenmetafoor Kaart van Werkelijkheidsopvattingen Namen, kleuren en kenmerken

Hoofdstuk 2: U

U: de Acteur, Regisseur en Producent van al uw Veranderingen Uw Werkelijkheidsopvattingen Kiezen Voorkeur Waar lijken uw overtuigingen het meest op? Wat is het meest werkelijk voor u? Hoe gebeuren de dingen volgens u meestal? Hoe gaat u om met veranderingen?

Hoofdstuk 3: Modelleren van Werkelijkheid

Code in de Mode Waarnemen en gewaarworden Hersenen en lichaam coderen informatie Conventies Psychologische modellen werken zoverre ze werken Persoonlijkheidstypen volgens de MBTI Ontwikkeling Groep spiegelt onze schaduw Paradoxale achtergrond psychologische typen Ontwikkeling van voorkeursopvattingen Verdelingen van voorkeuren Andere Modellen op de Kaart gezet Vier elementen en beroepen Vier spirituele ontwikkelingswegen Belbin teamrollen De Matrix van Camps en Erens Veranderkleuren Ritmiek in organisatiedynamiek Leerstijlen van Kolb Herrmann’s “Whole Brain” Insights Howard Bloom’s Global Brain Denkhoeden van de Bono Vergadervoorkeuren Besluitvormingssituaties

Deel 2: Veranderen Begrijpen

Hoofdstuk 4: Wijzen van Veranderen

Eigenschappen van Veranderen Ordes van Veranderen Persoonlijk vermogen tot veranderen Ons eerste en ons tweede beroep Beweging en tegenbeweging De Zes Wijzen van Veranderen Analytische Wijze Assertieve Wijze Beïnvloedende Wijze Evaluatieve Wijze Inventieve Wijze Emergente Wijze Werken aan Veranderen Zestien handelwijzen Twaalf gerichte methoden Beroepen Begeleiden van veranderen Illustratie van wijzen en methoden in de praktijk Oorsprong van Veranderen Werkelijkheidsopvattingen volgen uit ervaringen met veranderen De dynamiek van veranderen Wetten van Verandering

Hoofdstuk 5: Leiderschap, Teams en Veranderen

Leiderschapsstijlen
Werkelijkheden van leiden
Leiderschap als Schepping Effectieve groepen
Situationeel leiderschap
Leiderschap onder spanning
Leiderschapssyndromen
Leiderschap bij Veranderen
Transities
Projectmanagement

Hoofdstuk 6: Spelen van Veranderen

Welk Spel spelen we?
Veranderspelen
Veranderspelen spelen op ieder niveau
Zes verschillende Veranderspelen
De zes spelborden van veranderspelen
Het Spel van Gemeenschappen
Implicaties voor veranderen
Spelregels voor veranderspelen
Spel als reis
Samenhang

Deel 3: Ingrijpen in Veranderen

Hoofdstuk 8: Omgaan met Elkaar

Onoplosbare problemen
Succes uit het verleden vormt geen garantie voor de toekomst
Omgaan met Systemen
De vier processen op de achtergrond Variabelen en observabelen
Drie wetten en één principe
Omgaan met Mensen
Dubbele klem Omgaan met dubbele klem
Volwassen communiceren Vuistregels voor Werken met Problemen

Hoofdstuk 9: Verlichten van Problemen

Fasen Stap 0: De Intake
Benadering van de probleemeigenaar
Vragen aan de probleemeigenaar
Interviews
De kiem van de oplossing: het ei opvangen
Tijd en ruimte Communiceren
Team ontwikkelen
Het Verandertraject of de Sessie

Stap 1: Probleemoriëntatie
Stap 2: Oplossingsfase
Stap 3: Actieplan
Interventie met bijbehorende methode en tool kiezen
Letterlijk uitleggen
Invullen van de kaart
Voorraad technieken

Praktijkvoorbeelden Case 1: Kunst buiten de kaders
Case 2: Drankketen

Daarnaast bestaat er een zelf assessment om je werkelijkheidsopvatting te onderzoeken.

Verder zal er boek verschijnen met methoden en technieken die passen bij de verschillende manieren van veranderen.

Leave a Reply