Hoofdstuk 4: Wijzen van Veranderen
- Eigenschappen van Veranderen Ordes van Veranderen Persoonlijk vermogen tot veranderen Ons eerste en ons tweede beroep Beweging en tegenbeweging De Zes Wijzen van Veranderen Analytische Wijze Assertieve Wijze Beïnvloedende Wijze Evaluatieve Wijze Inventieve Wijze Emergente Wijze Werken aan Veranderen Zestien handelwijzen Twaalf gerichte methoden Beroepen Begeleiden van veranderen Illustratie van wijzen en methoden in de praktijk Oorsprong van Veranderen Werkelijkheidsopvattingen volgen uit ervaringen met veranderen De dynamiek van veranderen Wetten van Verandering
Hoofdstuk 5: Leiderschap, Teams en Veranderen
- Leiderschapsstijlen Werkelijkheden van leiden Leiderschap als Schepping Effectieve groepen Situationeel leiderschap Leiderschap onder spanning Leiderschapssyndromen Leiderschap bij Veranderen Transities Projectmanagement
Hoofdstuk 6: Spelen van Veranderen
- Welk Spel spelen we? Veranderspelen Veranderspelen spelen op ieder niveau Zes verschillende Veranderspelen De zes spelborden van veranderspelen Het Spel van Gemeenschappen Implicaties voor veranderen Spelregels voor veranderspelen Spel als reis Samenhang
Hoofdstuk 7: Veranderpaden Banen
- Een Pad Banen door Stappen te Zetten Aanleidingen om veranderpaden te banen Hoofdpaden Renovatiepad Renaissancepad Zuivere paden bestaan niet Kleine Paden Business Proces Re-engineering Social-Technical Systems design Lerende Organisaties Balanced Score Card ORIB Appreciative Inquiry Mediation Interactieve beleidsvorming Theory U en Presencing Synchroniciteit als geen andere methode Creativiteit en innovatie Conflicten Stranden van de Renovatie Stranden van de Renaissance Paradoxale conflicten Neem het niet onpersoonlijk
Deel 3: Ingrijpen in VeranderenHoofdstuk 8: Omgaan met Elkaar
- Onoplosbare Problemen Succes uit het verleden vormt geen garantie voor de toekomst Omgaan met Systemen De vier processen op de achtergrond Variabelen en observabelen Drie wetten en één principe Omgaan met Mensen Dubbele klem Omgaan met dubbele klem Volwassen communiceren Vuistregels voor Werken met Problemen
Hoofdstuk 9: Verlichten van Problemen
- Fasen Stap 0: De Intake Benadering van de probleemeigenaar Vragen aan de probleemeigenaar Interviews De kiem van de oplossing: het ei opvangen Tijd en ruimte Communiceren Team ontwikkelen Het Verandertraject of de Sessie Stap 1: Probleemoriëntatie Stap 2: Oplossingsfase Stap 3: Actieplan Interventie met bijbehorende methode en tool kiezen Letterlijk uitleggen Invullen van de kaart Voorraad technieken Praktijkvoorbeelden Case 1: Kunst buiten de kaders Case 2: Drankketen